Blog

5 tähelepanumängu lasteaialastele

24.01.2021
5 tähelepanumängu lasteaialastele

 

Dobble
on kindlasti paljudele juba tuttav mäng. Vaid 55 kaarti, millel iga kaardi peal 8 erinevat pildikest. Kui võrrelda igat mängusolevat kaht kaarti omavahel, on neil üks sarnane pilt. Geniaalne!
Iga mängija saab ühe kaardi ja kaardipakk on laua keskel. Kes on tähelepanelikum ja leiab ühise pildi, mis on tema kaardil ja keskmisel kaardil, võtab viimase endale paki peale ja algab uus voor, kuni kaardipakk saab otsa. Versioone, kuidas mängija, on teisigi. Mängida saavad võrdelt koos nii väiksemad lapsed, kuni vanaemade-vanaisadeni välja.


Difference ja 
Differnece Junior
Vana hea, leia piltidelt erinevusi, mäng. Mängus on 4 komplekti sarnaseid pilte. Iga komplekti pildidel on omavahel vaid kaks erinevust (ja kui esimesel kaardil on need leitud, siis järgnevatel kaartidel on üks erinevus eelmisega sarnane ehk peab vaid teise erinevuse leidma). Kes on kõige tähelepanelikum erinevuste leidja?


Tark Laps Taskus
Samuti kaardimäng. Eestis tehtud. Laps peab juba ka veidi tähti ja sõnu oskama.
Kaartide ühel pool on täht, teisel pool pilt. Kui paki pealt keerad pealmise kaardi ümber, tekib paar ning mängijad peavad otsima pildilt antud tähega algavaid sõnu. Kes esimesena hüüab õige vastuse, saab kaardi endale ja avab uue kaardi.
Väiksemad võivad otsida ka sõnu, kus antud täht sõnas esineb või lihtsalt piltide järgi jutustada. 


Halli-Galli Junior
Tsirkuseareenil askeldab ringi kaheksa eri värvi klouni. Enamus neist on rõõmsad, kuid mõned on väga kurvad, sest on oma mütsid ära kaotanud. Niipea kui kaks täpselt ühesugust klouni areenile ilmuvad, tuleb sul väga kiiresti kella helistada. Kes suudab seda kõige kiiremini teha, saab areenilt kõik klounikaardid endale. Kes aga piisavalt tähelepanelik pole, temal saavad klounid otsa ja ta langeb mängust välja.


Pictureca ja 
Kes leiab esimesena
Sarnased lauamängud, millel sigri-migrina on peal erinevaid pilte, elemente, detaile. Võttes kaarte, peavad mängijad olema teistest tähelepanelikumad ja kiiremad ning otsima, kas täpse pildi või nõutud arvul õigeid elemente.

 

 

Lauamängude tegemise võistlus koolidele ja lasteaedadele on lõppenud!

11.10.2017
Lauamängude tegemise võistlus koolidele ja lasteaedadele on lõppenud!

Kaasasin žüriisse ka oma abikaasa (lasteaia muusikaõpetaja) ja lapsed (üks kooli-, teine lasteaialaps) ning valisin võitjad!

Võistluses osales kokku 14 kooli ja 4 lasteaeda, paljudes tehti ka lauamänge terve klassi või rühmaga.

Koolide kategooriast on võitja Lahmuse kool ja (hev)-õpilane Oliver lauamänguga Franky. Teisele kohale valisime Voore Põhikooli 3.klassi Tähestikumängu.
Lasteaedade kategooriast oli võitja Kirivere kooli Lasteaia, Tähekillu "Killude rühm". Teisele kohale valisime Tartu Lasteaia Sipsiku, Lotte rühma kaardimängu "Ehitame lumememme".

Peavõitjad said auhinnaks suure auhinnakomplekti minu poolt loodud mängudega, teise koha võitjad saavad valida kaks mängu ja kõik ülejäänud konkurssil osalenud koolid-lasteaiad ühe mängu. 
Kõik mängud on minu autogrammiga! :)

Vaata facebooki postitust!

 

6 jutustamimängu nii suurtele kui väikestele

06.09.2017
6 jutustamimängu nii suurtele kui väikestele

Elas kord...

Elas kord üks kass, kes jalutas vastavalt täringusilmade arvule mööda lauamängurada. Ta lubas mängijatel kaarte tõmmata, enda ette asetada ja muinaslugu rääkida. Iga kaardiga lisandus muinasloosse üks lause. Kuid ükski varasem lause ei tohtinud mängijatel meelest minna, sest siis kaart eemaldati mängust! Lõpuks jõudis kass raja lõppu ja ka muinasjutt lõppes ära. Ühel mängijatest oli kõige rohkem kaarte, tema võitiski mängu...

 

 

Dixit

Seltskonnamäng täis loovust ja arvamist. Iga voor käib üks mängija ühe kaardi ning annab selle kohta vihje (sõna, lause, laulujupp vmt.), mis ei tohi olla ei liiga kerge ega ka liiga raske. Teised mängijad valivad käest samuti antud vihje järgi kaardi. Valitud kaardid segatakse ja asetatakse lauale. Kas arvad ära, milline võiks olla algne vihje?
osta siit.

 

 

Mysterium

Suurematele mängijatele põnev valik - Mängijad on sensitiivid, kes lahendavad üheskoos vanas mõisas toimunud mõrva. Neil on abiks üks mängija – hukkunu hing, kes saab teistele saata nägemusi unenägude kaudu. Tema aga ei tohi sõnagi rääkida, vaid võib ainult lahedalt illustreeritud kaarte teistele anda, et need arvaksid ära mõrvarelva, sündmuskoha ja mõrvari. Selleks on aega vaid 7 päeva...


Rory jututäringud

See ei anna päris lauamängu mõõtu välja, vaid on lihtsalt arendav ajaviide. Mängus on 9 täringut erinevate piltidega. Veereta neid ja loo jutt, milles kasutad kõigil 9 täringul olevat objekti.
Sobib ka kõige väiksematele esimeste juttude jutustamisteks – võid kasutada kergema loo jaoks vähem täringuid. Loendamatul hulgal lisapakke erinevate täringutega.
Osta siit



Libahunt/Mafia

Mäng suurele hulgale inimestele (mõne mänguversiooniga isegi kuni 100 inimest)
Mängijad on külaelanikud, kellest osad aga kurjad libahundid, kes öösel ringi hiilivad ja mõne ohvri otsivad ning selle nahka pistavad. Päeval koguneb aga külarahvas kokku ja arutab, kes võiks olla libahunt, et see armutult oksa tõmmata. Inimesed võidavad, kui neil õnnestub libahundid kõrvaldada. Libahundid võidavad, kui neid on vähemalt samapalju kui inimesi.
Või tead Sa seda mängu äkki hoopis Mafia nime all?


Tark Laps Taskus

Ka selle mängu piltide abil saab lasteaialapsi jutustama ärgitada.
Vaata Goldmerk Gamesi lehel toimunud jutuvõistlust.
Osta siit

Kuidas minust sai lauamängudisainer

23.08.2017
Kuidas minust sai lauamängudisainer

Kui keegi oleks mulle kümne aasta eest öelnud, et minust saab lauamängude väljamõtleja, oleksin tõenäoliselt ütleja välja naernud. Siiani olen aga jõudnud. :)

Mulle alati igasugused mängud meeldinud:
Väiksena mängisin isa ja suurema vennaga kabet-malet. Veidi suuremana paelusid mind elektronmängud. Kooliajal tagusime sõpradega kaarte. Oma esimese arvuti sain umbes 17. aastaselt ja ka arvutimängudest olin kergelt sõltuvuses, kuid lisaks nende mängimisele, meeldis ka mängudele leveleid disainida ja välja mõelda enda mänge, mille tegemine paraku üle jõu käis.

Juba suuremana käisin poodides tihti lauamänguriiulite ees ja vahel imestasin, miks lauamänguvalik nii niru on. Hakkasin internetist lauamängude kohta infot otsima ja leidsin eest tohutult põneva maailma. Leidsin mõned head hulgimüüjad ja tegin väikest viisi äri.

Kuna jäin isapuhkusele, tekkis palju aega ning samal ajal hakkasidki tulema esimesed lauamänguideed ning ka esimene õnnestumine – pakkusin Kalevi kommivabrikule oma kaardimängu ning läks aasta ja see oligi lettidel Kalevi jõulupaki sees. See oli väga motiveeriv! :)

Samal ajal olin ka veidi abiks kui Brain Games oma esimese lauamängupoe Tallinnas avas, olin lauamänguklubi liige ning sain katsetada paljusid erinevaid mänge.

Nüüd ei oska enam ammu arvestust pidada, mitu erinevat ideed, prototüüpi või mängu tehtud on – riiulid ja kapid on prototüüpe täis, paberid on šketse täis, arvuti on erinevaid foldereid täis paljude mängude ja ideedega. Kümned lauamängud trükitud. Mõned isegi välisturule jõudnud.
Vaata minu tehtud mänge: Ludograafia

5 matemaatika/arvutamise-teemalist mängu

16.08.2017
5 matemaatika/arvutamise-teemalist mängu

Korrutuskalake

Eesti mäng! Sobib 1.-2. klassi lastele korrutamistabeli õppimiseks, aga ka lasteaialastele kulub marjaks ära ja aitab korrutamise loogikat õppida. Sisaldab mänguvälja, kaks 10-tahulist täringut ja kuute kalakest kuni neljale mängijatele. Täringuid veeretades paigutavad mängijad oma kalakesed mängulauale, proovides nendega kalaparve moodustada. Soovitan!

 

Yatzy

Veereta täringuid ja arvuta summad kokku. Strateegiat on vähe, see-eest arvutamist aga küll!
Osta siit:

 

 

Halli-Galli

Sõltuvust tekitav reaktsioonimäng. Kaartidel on kujutatud 1-5 puuvilja või marja. Mängijad käivad kaarte enda ette ja kui kõigi mängijate ees mingit vilja on täpselt 5, peab kiirelt laua keskel olevat kella lööma. Kes esimene, saab mängijate ette kogunenud kaardid endale. Kes valesti lööb, peab aga trahvi maksma.
Osta siit

 

Pharao Code

Põnev matemaatikateemaline mäng veidi suurematele. Peab arvutama 100-piires ja kasutama nii liitmist-lahutamist kui ka korrutamist-jagamist 8-,12- ja 20-tahulistel täringutel olevate summadega.

 

Doomino

Sellega saavad ka pisemad lapsed hakkama. Palu neil alati ka doominokivikestel olevad numbrid kokku lugeda.

 

Lauamängudisaini e-workshop: Kas ma peaksin muretsema, et mu lauamänguidee varastatakse?

09.08.2017
 Lauamängudisaini e-workshop: Kas ma peaksin muretsema, et mu lauamänguidee varastatakse?

Lühike vastus on: EI.
Lauamängudisaineritel võib ideid kümneid kui mitte sadu olla ja nad ei jõua niikuinii kõigi nendega tegeleda, liiatagi siis Sinu omasid varastada.

Pigem nad jagavad neid lahkelt! Näed! Laena ja kasuta palju tahad:
https://overboardblog.wordpress.com/2012/10/22/75-board-game-ideas-in-tweets/
http://www.leagueofgamemakers.com/steal-this-game-idea/


Ideed pole just palju väärt. Väärt on hoopis see, kui nendest prototüübi valmistad, testid ja katsetad ja palju vaeva näed ning mäng kirjastatakse. Alles siis selgub kui palju see väärt on – ehk kui populaarne see on ja palju see sisse toob!
Seepärast ei peaks väga muretsema ja meeleheitlikult oma mänge varjama, vaid vastupidi – mida rohkem inimesi neid näeb, testib, nendest teadlikuks saab, seda suurem juriidiline kaitse Sul nendele tekib.

Copyright kehtib ainult mängureeglitele. Mängumehaanikaid ei saa niikuinii kuidagi kaitsta – Sul pole midagi teha kui keegi otsustab Su andeka mängu varastada ja kirjutab reeglid ümber ning toob turule. Õnneks lauamängumaailmas seda väga tihti ei juhtu. Kirjastajad on väga viisakad ja proovivad motiveerida andekaid disainereid just neile rohkem mänge pakkuma.


Erinev autor – sama mäng

Sageli ei ole tegemist aga ideevargusega. Kuna uusi lauamänge mõeldakse viimasel ajal välja väga väga palju, siis on suur tõenäosus, et keegi on kuskil teinud või tegemas täpipealt samasuguse mängu nagu Sina.

2016nda aasta suvel tulid suhteliselt ühel ajal välja väga sarnased mängud stiilis "topi endale suu-lahti-hoidja suhu ja seleta oma tiimiliikmetele erinevaid fraase ja lauseid".
Välja tuli tohutu hulk peaaegu identseid mänge erinevate kirjastuste poolt ja ka nendest omakorda erinevaid versioone ja lisasid:

Speak out , Watch Yo Mouth , Watch Ya´Mouth . Gobby , Mouthguard Challenge , Lipless


Võta nüüd kinni, kas keegi plagieeris kellegi mängu või tulid ideed mitmel disaineril korraga pähe.
Ka Tark Mees Taskus mängule on suhteliselt sarnaseid mänge tehtud, üsna samal ajal kui selle turule tõin.

Kokkuvõtteks

Selle asemel, et kogu aur läheks kahtlustamise peale, et keegi idee pihta paneb, parem naudi kogu protsessi – mõtle välja, valmista, esitle teistele, mängi! Vähemalt lõbus on! :)

Lauamängusoovitused 4-7 aastastele

27.07.2017
Lauamängusoovitused 4-7 aastastele


Mmm juust

Kui kassid on kodust läinud, algab hiirtel pidu. Selles lihtsas, juustutäringuga mängus on vaja veidi õnne, head mälu, statistilist mõtlemist ja vahest ka veidi riskimist. Mida rohkem on juustutükil juustuauke, seda rohkem võib tema eest punkte saada – aga suurem tõenäosus on ka lõksu sattuda. Kolm lõksu tähendab aga kaotust. Vahel saad aga kaarti piiluda ja siis saad ka teistele luisata, kas nägid rasvast juustutükki või hirmsat lõksu. Kas riskid selle võtta, kui Sul kaks lõksu juba on?
Osta siit



Ice Cool

See lõbus mäng valiti Saksamaa aasta lastemänguks. Lõbusad pingviinid uisutavad ringi mööda jäist kooli. Igas ringis on 1 mängija "püüdja", teised mängijad "jooksjad". Jooksjad nipsutavad ennast läbi ukseavade kõrvalruumidesse, et kätte saada kõik oma kalad. Püüdja ülesanne on nad enne tabada ehk oma pingviiniga nende pingviine puudutada. Väga lõbus osavusmäng, mis sobib nii lasteaia- kui ka koolilastele, aga on lõbus ka täiskasvanutele.



Dobble

See on mäng, mis sobib alates 3. eluaastast kuni vanaemade-vanaisadeni välja. Kas leiad enda kaardilt pildi, mis on ka laua keskel oleval kaardil? Selle mängu suurimateks eelisteks on asjaolud, et mängud on lühikesed, sel on mitmeid erinevaid mänguversioone ja seda saab mängida ka suure hulga inimestega korraga! Ühesõnaga, mäng on väga universaalne!
Osta siit


Om Nom Nom

Eestlase poolt loodud ja ka väljamaal edukalt müüdav lauamäng toiduahelatest.
Trumpa vastased üle, käi välja röövloomade kaarte ja vaata, et sind ennast kinni ei püütaks! Mängijatel on käes röövloomad (kaardid) ja mängulaudadel on nende saak (täringud). Saagi söömine annab võidupunkte, aga mängida tuleb kavalalt ja targalt, sest muidu langevad sinu röövloomad ise teiste mängijate saagiks.
Osta siit



Kelleks Tahad Saada?

Lihtne küsimus, mida on küsitud kindlasti igalt lasteaialapselt. Paraku ei teagi nad erinevatest ametitest kuigi palju. Selles mängus on ametite tähestik A-st Ü-ni ja mänguvariante on ka mitmeid.
Väiksemad lapsed saavad mängida lihtsamaid mänge, veidi suuremad, kes tähti tunnevad, võivad mängida juba natuke raskemaid, samal ajal õppides toredatest ametitest.
Kas tahad saada Ümbermaailmareisjaks, Geenitehnoloogiks või Vormelisõitjaks? :)
Osta siit


Lauamängumehaanikad, osa 1

13.07.2017
Lauamängumehaanikad, osa 1

Lihtsamates mängudes esinevamad lauamängu-mehaanikad:

Set Collection – komplektide kogumine

Näited: Monopoly, Poker, Yatzy, Ticket to Ride.
Põhimõte: Mängija peab kokku kogume sarnaste esemete komplekte.
Monopolys saad hakata ehitama maju, kui Sul on värvikomplekt. Pokeris pead koguma rea või maja.
Uuri rohkem mänge: https://www.boardgamegeek.com/boardgamemechanic/2004/set-collection 


Roll and Move – veereta ja käi

Näited: Tsirkus, Monopoly, Reis ümber maailma
Põhimõte: Kõige lihtsamates lastemängudes kasutatud mehaanika, tavaliselt vaid täringuveeretamise tulemusest sõltuvates õnnemängudes.
Uuri rohkem mänge: https://www.boardgamegeek.com/boardgamemechanic/2035/roll-spin-and-move


Press Your Luck – õnnega mängimine.

Näited: Yatzy, Mmm juust, Black Jack / 21
Põhimõte: Kas lõpetad või võtad võidud välja. Black Jackis riskid ja võid võtta lõhki! Mmm juustus riskid ja võtad viimase, kolmanda lõksu ning kaotud mängu. Kas julged riskida?
Uuri rohkem mänge: https://www.boardgamegeek.com/boardgamemechanic/2661/press-your-luck

Esita endale väljakutse! Mõtle välja lauamäng, kus kasutad kõiki 3 lauamängumehhaanikat!

 

Tark Mees Taskus – eduka ja lõbusa mänguidee pikk teekond taskust poelettidele.

24.06.2017
Tark Mees Taskus – eduka ja lõbusa mänguidee pikk teekond taskust poelettidele.

Vanemad inimesed kindlasti mäletavad sõnamängu, mida vanasti seltskonnas mängiti. Kirjutati tabeli päisesse teemad. Näiteks lind, loom, linn, riik jne. Siis valiti täht ja hakati teemade alla sõnu nuputama, mis valitud tähega algasid.
Variatsoone, kuidas seda mängiti, on mitmeid - vaata neid siit!

Ka mina mängisin seda noorena sünnipäevadel ja sealt pärineb ka inspiratsioon kaardimängu Tark Mees Taskus loomiseks.

2011. aasta lõpus valmis esimene prototüüp ning ma pakkusin seda koos mõne teise mänguga suurele Eesti raamatukirjastusele. Nendele väga meeldisid mänguideed ja sõlmisimegi lepingud. Paraku sellega asi piirdus – projekt venis ning mänge ei hakatudki tegema, hoolimata pidevatest päringutest. Anti vaid lubadusi asjaga tegeleda. Seega konsulteerisin juristidega ja tegin lepingu peatamise avaldused.

2012-2013. aastal kuulusin Loov Eesti MTÜ Pesa tootearendusprogrammi, kus sain palju kogemusi ärimudeli loomiseks, tootearenduseks ja turunduseks ning programmi lõppedes proovisin rahastust saada hooandjast. Kahjuks ka see ebaõnnestus.

2014. aastal otsustasin mängu oma kulude ja kirjadega välja anda. Kujundamine võttis aega umbes pool aastat ja suvel jõudiski mäng viimaks poelettidele.

Müük käivitus hästi ja praeguseks on mängul ka mitu muukeelset versiooni: Saksamaa ja Poola turgudele.
Samuti on Eesti turul mängule järjed Tark Mees Taskus 2 ja Tark Laps Taskus ning ka venekeelne versioon.

4 lahedat ideed lauamänguõhtuks!

12.06.2017
4 lahedat ideed lauamänguõhtuks!

Lauamängud pole enam ainult vihmastel päevadel igavuse peletamiseks. Vastupidi – need lisavad igale kokkusaamisele automaatselt põnevust, lõbu ja isegi natuke konkurentsi. Parima lauamänguõhtu korraldamiseks valisime välja järgnevad lahedad mõtted. 


 1) 
Kutsed

Kutsed teevad iga ürituse ja kokkusaamise põnevamaks. Lauamänguõhtu puhul võid kutseid valmistades inspiratsiooni ammutada oma valitud mängudest, näiteks:

  • Pane kutsega kaasa mõned Monopoly dollarid või muu mänguraha ja kutsu külalisi neid kulutama tulema.
  • Kui tahate Scrabble’it mängida, kasuta Scrabble’i tähenuppe ja kirjuta nende abil välja kutse sõnum. Tee sellest pilti, prindi välja ja ongi kutse valmis!
  • Saada igale külalisele omal valikul mängunupp ja lase neil need peo õhtul sissepääsu tarvis tagasi anda.

Kasuta kutset, et edastada kõiksugune lisainformatsioon peale niigi vajaliku kuupäeva, kellaaja ja asukoha. Näiteks võib kutsele lisada õhtu jooksul mängitavate mängude nimekirja või paluda külalistel teemakohaseid kostüüme kanda!


 2) 
Dekoratsioonid


Üks hea viis mänguõhtu elavdamiseks oleks luua teemakohane “sissepääsurada”, mis kajastaks mänge, mida õhtu jooksul mängida kavatsete. Näiteks võiksid maha teipida Monopoly omandiruutude nimetused, et külalised jalutaksid justkui mängulaual. Sama ideed võib kasutada peaaegu iga lauamängu puhul!

Lisaks võib dekoratsioone kasutada üldise teemakohasuse tarvis: mängulauamustreid saab kasutada laualinadena, mängunupud ja täringud toidulaual oleksid meeldivad kohatäited ja lihtsamas korras võib tubadesse jaotada valitud mängu värvidega sobivaid õhupalle.


 3) 
Toit

 
Kuna mängimine on suuresti tähelepanu nõudev ja ajakulukas, oleks otstarbekas oma õhtu planeerida eineaegadest eemal ja serveerida pigem n-ö näputoite ja snäkke kui suuri eineid. Kui soovid siiski midagi kogukamat pakkuda, võiks söömiseks kasutusele võtta eraldi laua, et mitte riskida mängude määrimisega, kuid isegi siis oleks otstarbekaim pakkuda “lihtsalt serveeritavaid” toite nagu pitsa, quiche või võileivad.


 4) 
Kingitused

Iga kokkusaamise või mänguõhtu võib eriti meeldejäävaks teha külalistele väikeste meenete või muu “nänni” andmine, mida iga sõber-külaline saaks õhtu lõpus koju viia.

Huvitavaid võimalusi, mida külalistele kaasa anda, võib välja mõelda lõputult, alates lauamängude miniatuurversioonidest ja mikrolainepopkornist kuni mänguikoonidega kommide-šokolaadideni välja.

Tähtsaim on siiski teha kõike just nii nagu endale meeldib ja mitte end unustada mängulõbu arvelt organiseerimistegevustesse.

Mõnusat mänguõhtut!

 

Goldmerk on laadal: Om Nom Nom võitja on selgunud!

01.06.2017
Goldmerk on laadal: Om Nom Nom võitja on selgunud!

Maikuus võis Goldmerki mänge kohata mitmel laadal üle Eesti. Meil oli väga hea meel tõdeda, et Eestimaal on nii palju mängusõpru! Laadalistele kehtis eripakkumine 2=3 ehk ostes 2 kaardimängu, sai kolmanda pealekauba. Lisaks lubasime välja loosida laadakülastajate vahel Om Nom Nom mängu.

Nüüdseks on fortuuna oma otsuse langetanud ja võitjaks osutus isik e-maili aadressiga: urmasv****2@gmail.com. Võtsime võitjaga personaalselt ühendust.

Kõik, kes aga laadal meid ei trehvanud, siis mängud leiad siitsamast e-poest! :)

Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas pakkuda oma mängu lauamängukirjastusele

29.05.2017
Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas pakkuda oma mängu lauamängukirjastusele

Mäng on valmis! Testijad ütlevad, et on lahe! Nüüd tahaks, et see oleks ka poelettidel. Kas peaks ise pusima, mängu valmis tootma ja poodidele pakkuma või pakkuda seda lauamängu kirjastusele?

Kui pikk protsess on ise kirjastamine, loe siit:
http://www.goldmerk.ee/et/n/lauamangudisaini-e-workshop-kuidas-lauamang-ise-turule-tuua

Mina soovitaksin esimesele mängule kirjastaja ostsida!

Esialgu võib ise pusimine aega ja kapitalinõudev olla ja raha müügist piisavalt kiiresti tagasi ei pruugi tulla.
Kui mõnele kirjastajale Su mäng meeldib ja tahaks seda kirjastada, siis võid õnnelik olla – väike raha tiksub teatud ajavahemikel Su kontole, ilma et ise selleks midagi tegema peaks.
Kui kirjastusele mäng ei meeldi, võid saada ausat ja konstruktiivset tagasisidet, miks ja mis nende arust valesti oli.
Ära eitavatest vastustest heitu, vaid proovi veel. Võid tagasisidet arvesse võttes mõned muudatused teha ning veel mängu testida. Siis proovi uuesti! Kui mäng on tore, võib see mõnele kirjastusele ikka meeldida – (kirjastuste) maitsed on erinevad!

Plussid: Vabadus, saad tegeleda muude projektidega.
Miinused: Vähe(m) raha saad. Kirjastaja võib muuta teemat, mehaanikat, graafikat.

Otsi kirjastusi, kes võiks Sinu mängust huvitatud olla. Ära saada lastele mõeldud lauamängu strateegiamängude kirjastustele ja vastupidi. Uuri nende kodulehtedelt, kas nad üldse otsivad, mis mänge neil valikus on (liiga sarnaseid mänge – nii temaatiliselt kui mehaaniliselt - ei ole hea saata) ja saada lühike ning viisakas e-mail, kus kirjas mängu kohta infot: nimi, lühikirjeldus, sihtgrupp, mänguaeg ja mängijate arv.
Kirjuta, miks just see mäng sobiks nende valikusse ehk mis on miski, miks mäng on originaalne ja hea. Võid lisada manusesse reeglid ja mõned fotod prototüübist.

Kui kirjastusele on esmamulje positiivne, võivad nad soovida prototüüpi, mille peaksid saatma neile postiga. Seejärel läheb tavaliselt omajagu aega, enne kui vastus saabub.

Eitava vastuse puhul proovi mõne teise kirjastajaga õnne, jaatava vastuse puhul saadetakse varsti ka litsentsilepingunäidis.

Loe seda hoolikalt ja eriti peatu järgnevatel punktidel:
royalty % ehk litsentsi- või autoritasu ühe mängu pealt. Tavaliselt 5% mängu netosummast. Võib olla ka suurem või väiksem, olenevalt kirjastusest või eeldatavast trükiarvust. Kui tegemist on suurema firmaga, kelle kogused võivad olla 5000-10000 mängu, on ka % väiksem, aga kuna müüginumbrid on suuremad, on ka autoritasu suurem.
Territory, Languages – kus territooriumil või mis keeltes on kirjastajal õigus mängu trükkida.
Tavaliselt Wordwide ehk terves maailmas.
Tähtajad! Millal ilmub esmatrükk? Millal leping lõpeb ja Sa õigused mängule tagasi saad?
Esmatrüki tähtaeg ei tohiks väga pikem olla kui aasta pärast. Kui seda üldse pole lepingul märgitud, võib juhtuda, et mängu väljaandmine jääbki venima.
Advance payment – kui palju Sa ettemaksu saad. Tavaliselt 500€ või 1000€. Seda Sa tagasi maksma ei pea, isegi kui mängu väljaandmisest ei saa asja ning see arvutatakse tulevikus autoritasust maha.
Sample copies – kui palju Sa isiklikke mängukoopiaid saad.
Minimum quantity – mis on väikseim kogus, mida nad müüma peavad. Kui nad müüvad vähem, tuleb õigus mängule Sulle tagasi.

Lisaks võid lepingust uurida, mitu korda aastas Sulle autoritasusid makstakse, kas õigused on vaid laua- või ka digitaalsele mängule, kas saad ka igast erinevast keeleversioonist näidiskoopiaid jne.

Kui mõni punkt tähtsamatest on puudu, võib julgelt anda neile teada ja küsida, et kas võiks lisada lepingusse.

Suurkirjastuste lepingud on tavaliselt viisakad ja võiksid algajatele mängudisaineritele sobida, mida kogenum mängutegija oled, seda rohkem võid erinevate punktide üle tingida.

Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas enda lauamängu müüa

26.05.2017
Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas enda lauamängu müüa

Istud lauamänguhunnikute otsas ja mõtled, mida ette võtta. Noor inimene, käed-jalad otsas – mine tööle! Lauamänge müüma! :)

Oled nüüd ettevõtja ja pead erinevaid rolle täitma koristajast juhatajani (või äripartneritega kohustusi jagama või teenusena sisse ostma).

Müügimees:
Loodetavasti on hinnapoliitika juba ammu paigas: Omahind välja arvutatud ja ostu- ning müügihinnad välja mõeldud. Võta telefon ja hakka kliente läbi helistama (või e-maile saatma).

Kauplused: Kus Sinu kliendid šoppamas käivad ja Sinu lauamängu võiksid osta? Mänguasjade poed, raamatupoed, toidu- ja tööstuskaupade kauplused. Mis tüüpi Su mäng on või mis teemaline? Kui näiteks majaehitamisest – miks mitte pakkuda mõnele ehitusmaterjalide ketile?
Asutused: On see mäng hariduslik? Paku koolidele (või lasteaedadele), raamatukogudele.
Sobib hästi kingituseks? Paku suurfirmadele jõulukingikotti.
Laadamüük: Broneeri endale aeg mõnele laadale ja paku seal oma mängu.Tõenäoliselt peaks Sul olema väike lauake, kust müüa ja tublisti pealehakkamist! Ei tasu leti taga tukkuda, vaid väga aktiivselt inimesi laua äärde kutsuda!
E-pood: Saab ka ükshaaval mänge müüa, kuigi ka raha tiksub visamalt, teeb hea koduleht ka reklaami.

Kaubavedaja:
Kas maksad kellelegi raha, et ta Su kauba kohale toimetaks või viid ise kohale?

Turundaja:
Müüki peab toetama turundus! Võid maksta 1000€ reklaami eest mõnes portaalis, aga võid ka odavamalt läbi saada. Põhiline – ole aktiivne! Tee konto Facebooki ja võimalusel ka mujale sotsiaalmeediasse ning postita sinna tihedalt. Saada uudiskirju! Korralda üritusi! Võimalusi on palju.

Raamatupidaja:
Kas palkad endale raamatupidaja või teed endale selgeks raamatupidamise algteadmised?
Kuidas koostööpartneritele arveid teed? Kuidas laokogustel silma peal hoiad?
Kuidas kulusid-tulusid arvestad? Kui palju palka maksad? Aga riigimakse? Kes teeb aastaaruandeid?
Uuri ja vaata: palk.crew.ee ja www.pilvebyroo.ee

Eksporter:
Kas Su mäng sobib ka ekspordiks?
See on juba keerulisem teema ja äkki puudutan seda tulevikus.


Kui aga kirjastamise kohta küsimusi tekkis, võta julgelt ühendust!

Disainiülessanne: Reklaammäng

17.05.2017
Disainiülessanne: Reklaammäng

Sel kuul on ülesanne lihtne: märgi kommentaaridesse ära äge Eesti ettevõte, kellele tahaksid kujundada reklaamlauamängu.

Kirjelda paari lausega ka mängu sisu ja eesmärki.


Head disainimist!

Vaata, mis reklaammänge, mina olen teinud!

Valin võitja, kes saab auhinnaks 3 kaardimängu
ohutusauhindadeks hunnik reklaammänge.

Hakka Goldmerk Games saadikuks!

12.05.2017
Hakka Goldmerk Games saadikuks!

✓ Sulle meeldib lauamänge mängida?

✓ Sulle meeldib sõpradega teha mänguõhtuid?

✓ Sa soovid saada tasuta Goldmerk mänge?

 Siis on vastus lihtne...

Hakka Goldmerk Games saadikuks!

Kui Sina oled ka seda meelt, et lauamängud on lahedad ning koos ühiselt veedetud aeg väärtuslikum kui pidevalt nutiseadmes istumine, siis Goldmerk Games saadikuprogramm on loodud just Sulle. Programmi eesmärk on vähemalt 1 kord kuus saada sõpradega kokku ning mängida Goldmerk Games kaardi- või lauamängu. Jäädvusta vahva mängurõõm ning saada pilt meile! Ja ongi kõik. :) Kõlab ju hästi?

Kuidas tasuta mängu saada?

Registreerumine on selleks korraks suletud!

Registreerunute nimekiri läks lukku 31. mail. Juuni esimesel nädalal saadame Sinu poolt esitatud aadressile ühe Goldmerk Games mängu. 

Milline peab mänguõhtu olema?

Mänguõhtu peab toimuma juunikuu jooksul ning osalema peab vähemalt 2 sõpra (lisaks Sinule), kes ei ole ise Goldmerk Games saadikud ega osale ühegi teise saadiku mänguõhtul. Mida rohkem sõpru, seda uhkem! Muidugi võib mänguõhtuid olla ka rohkem. :) Ära kindlasti unusta mänguõhtust pilti teha! Peale peavad jääma kõiks sõbrad ja mäng, mida mängitakse.

Kuhu saata pilt?

Pilt saada Goldmerk Games Facebooki lehe sõnumitesse SIIN. Kui Sul ei ole Facebooki kontot, võid pildi saata ka: goldmerk@gmail.com. Kõik esitatud pildid avalikustame Goldmerk Games Facebooki ja Instagrami lehel. Soovi korral võid pildi üles laadida ka enda kontole ning Goldmerk Games lehe ära märkida! Kõik pildid lähevad Facebooki lehel hääletusele ning enim meeldimisi saanud pildi autor saab Goldmerk Gamesilt vahva kingituse!

Kui pilt on esitatud...

Kui saadad pildi õigeaegselt, oled automaatselt ka järgmise kuu saadikute programmi liige. See tähendab, et uue kuu alguses saadame järgmise mängu testimiseks ning kõik algab otsast peale! Hiljemalt kuu viimaseks päevaks tuleb esitada pilt mänguõhtust.

 

 

Maikuus transport tasuta!

11.05.2017
Maikuus transport tasuta!

Kingi lasteaia- ja koolilõpetajatele arendavaid mänge!

Mängud on lõbusad ja arendavad ning aitavad tublidel lõpetajatel sisustada pikka suve. :)

AINULT maikuus kehtib kõigile e-poe tellimustele TASUTA transport! 


Soodustuse saamiseks:

  1. Lisa huvipakkuvad mängud ostukorvi
  2. Mine ostukorvi
  3. Lisa lahtrisse "Kupongi kood" järgmine sõna: mai
  4. Vajuta "Lisa kupong"
  5. Klõpsa nupule "Telli"
  6. Täida tellimuse väljad ning vali sobivaim postiautomaat 
  7. Kui kupongi sisestamine on olnud edukas, lisandub tellimuse vormile transpordi järele uus rida: Kupong. Kupongi rida nullib transpordikulu ära.
  8. Tutvu ostutingimustega ja esita tellimus!

 

PS! Kui soovid tellida kaardimänge kogu rühmale või klassile, siis võta ühendust: goldmerk@gmail.com ning teen hulgihinna pakkumise.

Godmerk on laadal!

05.05.2017
Godmerk on laadal!

Maikuuga algas tihe laadahooaeg, kus pea igal nädalavahetusel toimub Eesti eri paigus põnevaid väliüritusi. Ka Goldmerk Games on mitmel laadal esindatud ning armastatud Eesti kaardimängudele kehtib LAADA ERIPAKKUMINE 2=3. See tähendab, et ostes 3 kaardimängu korraga, tuleb tasuda vaid 2 eest. Peagi on käes lasteaia- ja koolilõpetamised ning üks arendav ja lõbus kaardimäng sobib kingituseks igale lõpetajale, seega kasuta võimalust!

Laadad, kus Goldmerk Games kohal on: 

6.-7.mai VANAMÕISA KEVADLAAT
13.mai PAIDE mailaat 
20. mai Saku Kevadlaat
27.mai KEILA LAAT
28.mai NÕMME KEVADLAAT

Kohtumiseni!

Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas lauamäng ise turule tuua

03.05.2017
Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas lauamäng ise turule tuua

Kindel plaan on oma mäng trükki lasta! Mida selleks teha?

Lauamängu(de) väljaandmine on nagu iga teinegi äri, tuleb teha äriplaan või ärimudel, mõelda, kes on Sinu sihtgrupp, kliendid, konkurendid, partnerid. Milline on hinnapoliitika? Millele ja kui palju raha kulub ning kui palju raha lauamäng sisse tooma hakkaks? Samuti, kui palju raha Sul alguses vaja oleks ja kust seda leida, et lauamäng valmis toota?

Kõigepealt peab toode – lauamäng, olema lõpuni valmis viimistletud, testitud erinevate inimestega, kes on andnud (nii head kui halba) tagasisidet. Pead tegema saadud negatiivsest kriitikast järeldused ja vajadusel muudatused ellu viima, kuni mäng on võimalikult ideaalilähedane.


Ja siis algab raske kirjastamisprotsess:

- Palka endale toimetaja, kes Su reeglid üle käib ja toimetab.

- Vajadusel palka endale tõlkebüroo või tõlkijad, kes Su reeglid soovitud keeltesse tõlgivad.

- Pane paika list komponentidest, mis mängus vaja: karp, laud, reeglid, kaardid, plastmassist-puidust komponendid, täringud, kui palju, kui suured jne. Mõtle välja kogused, kui palju lauamänge soovid toota.

- Palka illustraator, kunstnik, kes teeb soovitud kujundustööd.
Sõlmi temaga kindlasti ka leping, et kõik õigused antud tööle kuuluksid Su ettevõttele!

- Otsi trükikoda, kes Su papist, paberist komponendid valmis teeb.
Ka Eestis on mitmeid trükikodasid, kes võiksid seda teha.

- Otsi mängukomponentide tootja, kellelt tarnid vajadusel muid komponente.

- Otsi ja rendi laoruum, kuhu oma kauba ladustad, kui see kohale jõuab.
Või soovid mänge oma magamistoas ladustada? :)

- Otsi transpordifirma, kes Su kauba sinna kohale toimetab.

- lisaks on Sul vaja pakendile ka EAN-koodi ja mänguasjadele vajalikke märgistusi: CE-tähist ja hoiatusmärki (ning -teksti) väikelastele. EAN-koodi võid saada siit: www.gs1.ee (pead aastas üks kord tasuma liikmemaksu olenevalt firma suurusest, olenemata koodide arvust). Võid osta ka ühekaupa või küsida lauamängudetootjalt.
Tähistel on kindlad reeglid, kui ei taha kleepida kogu tiraažile veel eraldi kleepse karpidele peale.

NB! Eelnevalt võta neilt (ning nende konkurentidelt) hinnapakkumised ja tee nende baasil eelarve ja turundusplaan.
Samuti uuri, palju sarnase tüübiga lauamängude hind poodides on, tee turu-uuringuid ja vaata ka konkurentide hindu.
Mõtle, millise hinnaga Sinu potentsiaalsed kliendid oleksid nõus antud mängu ostma?


Mõtle, kuidas projekti rahastada!


Laenad pangalt või sõpradelt-sugulastelt raha? Kirjutad projekti, otsid sponsori või kasutad ühisrahastusplatvorme?
Võimalusi on palju! Loomulikult on mitmeid võimalusi, kust saab ka koonerdada või tahad hoopis rohkem raha projekti paigutada. Kas ladustad kauba enda garaažis ja ei maksa laorenti. Kas tood-viid ise kaupa ja hoiad transpordikuludelt veidi kokku. Kas pigistad kvaliteedi kohapealt silma kinni ja teed soodsama toote või hoopis suure ja pilkupüüdva lauamängu, see on kõik Sinu mõelda. 

Järgmine kord aga sellest, mida selle lauamänguhunnikuga edasi teha, kui see kord kohale on jõudnud.

5 põhjust, miks mängida päriselt, mitte nutiseadmes.

17.04.2017
5 põhjust, miks mängida päriselt, mitte nutiseadmes.

Põhjuseid, miks lauamängude mängimine on lastele arendav, on palju. Jagan Sinuga mõned olulisemad ja just sellised, mida on neil igapäevaelus alati vaja rakendada.

  1. Igal ühel oma kord – lapsed õpivad, et on aeg tegutsemiseks ja aeg ootamiseks ehk igaks asjaks on oma sobiv aeg.
  2. Matemaatilised võimed – arenevad oskused sammude lugemisel ja arvudega mängides, mis teeb hiljem reaalainetega tegelemise lihtsamaks.
  3. Ette mõtlemine – mängud panevad sind tihti olukordadesse, kus päed oskama järgmist käiku ette arvata, nii on ka tihti elus vajalik näha ette järgmisi samme, et olla edukas.
  4. Igal teol on tagajärg – suurepärane võimalus saada lastel aru, et igal su tegevusel on tagajärg, see on elus väga vajalik eeldus vastutustunde tekkimisel.
  5. Tiimitöö – paljud mängud võimaldavad ühiselt tegevusi, mis arendab oskusi teistega arvestada ning laps mõistab meeskonnatöö olulisust. Hiljem igapäevaelus asendamatu oskus.

 

Kui sinu laps mängib lauamänge, siis areneb ka tema parem ajupoolkera, mis toetab empaatiat ja otsustusvõimet. Seega suuna oma lapsed aeg-ajalt kindlasti ka päriselu mänge mängima. Kui sul on aga kodus nooruk, keda on juba keeruline nutiseadmest eemale tõmmata, siis loe minu blogist siin lingil „3 nippi, kuidas neid meelitada nutiseadmest lauamänge mängima. Head mängulusti! :)

Loe veel, miks lauamängude mängimine on arendav, kasutatud allikast SIIN lingil.

Kui otsid sobivat lauamängu, siis leiad parima valiku SIIT.

3 nippi, kuidas saada nooruk nutiseadmest päris mänge mängima.

17.04.2017
3 nippi, kuidas saada nooruk nutiseadmest päris mänge mängima.

Iga päevaga veedavad noorukid aina enam aega nutiseadmetes. Selle tulemusena on nende vasak ajupoolkera üleaarenenud parema ajupoolkera arvelt. Parem ajupoolkera aga toetab empaatiat ja otsustusvõimet, võimet näha ette tegevuste tagajärgi.* On ülioluline, et lapsed mängiksid päriselt arendavaid lauamänge, mitte ei veedaks päevi teleka, arvuti või nutitelefoni taga.

Selleks, et oma noorukeid aga nutiseadmetest ära meelitada, jagan 3 nippi, mis eeskätt kasutavad ära nende enda loomust:

  1. Lapsed naudivad võistlusmomenti! Korralda pereturniir, kus igal kindlal nädalapäeval ja kellaajal toimub 2-3h jooksul mängimine ja iga võit = 1 punkt. Edetabel las olla seinal, kõikidele nähtavas kohas ja võitja selgub igakuiselt, mitte tihedamalt. Auhinnaks sobib nii raha, kui mingi asi, mida nooruk on ammu soovinud (eelnevalt eelarve kokku leppida).
  2. Ära unusta, et lapsed õpivad läbi eeskujude! Kehtestage ühiselt reeglid, kus nt lastel 1h  lauamängude mängimist = 1h nutiseadmes olemist, isal 1h muruniitmist = sama ja emal 1h toidu tegemist = sama. Või ühine mänguaeg = igal ühel võrdne aeg mõnda muu meelistegevust.
  3. Lastele meeldib kaubelda. Lase lapsel teha ettepanekuid ja kauple temada, et näiteks mängides päris mängu, pääseb ta sel päeval mõnest muust ebameeldivast kohustusest (nt prügi väljaviimie, koristamine vms) või saab minna nädalalõpus ööseks sõbra juurde vms, mis tema jaoks on oluline.

Oluline on, et kõik otsused sünnivad ühise arutelu tulemusena, sest lastele meeldib olla tähtsates küsimustes kaasatud. Ja kui nad on olnud kokkuleppe tegemise juures, siis hoiavad nad ka reeglitest paremini kinni. Kui neile lihtsalt käsuna ette anda midagi, siis tekib tihti trots lihtsalt. Loodan, et mõni nipp sind aitab! Head mängulusti! :)

PS! Kui Sa pole veendunud, miks laps peaks mängima rohkem lauamänge, siis loe sel teemal rohkem minu blogist. Jagan seal Sulle 5 põhjust, miks mängida päriselt, mitte nutiseadmes ehk oskused, mida nad omandavad ja mida on neil igapäevaelus hiljem vaja rakendada.

*Loe rohkem tagajärgedest, mida liigne ntuiseadmes istumine võib kaasa tuua Telegram artiklist SIIT lingil.

Kui otsid sobivat lauamängu, siis leiad parima valiku SIIT.

"Mmm juust!" - lihtne idee maailma lauamänguturule

13.04.2017
"Mmm juust!" - lihtne idee maailma lauamänguturule

Üks minu viise genereerida lauamängudeks ideid, on mõelda, millisele ettevõttele reklaamlauamäng teha. Ehk näiteks kõnnin tänaval ja näen McDonaldsi reklaami ning hakkan mõtlema hamburgeri-tegemise teemalist mängu, et seda võimaluse puhul neile pakkuda. Reklaammängudeks pakutavad mängud peavad olema tavaliselt ülilihtsad peremängud, et sihtgrupp neist hästi aru saaks.

Sellest saigi alguse mu lihtne juustumäng "Alles Käse!", eestikeelse pealkirjaga "Mmm juust!". Mõlgutasin mõtteid pakkuda piimatootjatele lihtsat juustuteemalist kaardimängu, mis oleks piisavalt lihtne ja lastesõbralik ning tore nii töötajatele kui ka äripartneritele kinkida.

Idee ise tuli päris kiiresti (Sellepärast mulle meeldibki kaardimänge teha!), printisin kaardid välja ja proovisin abikaasaga korduvalt mängida. Pärast esimesi ebaõnnestumisi ja paari muudatust tundus mäng väga tore.

Kuid juustutootjatega nii hästi ei läinud. Käisin küll mõnel kohtumisel ja mäng ka meeldis firmade esindajatele, kuid hiljem tulid kahjuks (või õnneks?) eitavavad vastused. Võib-olla ei olnud ka müügioskused nii head, et ideed maha müüa. Igatahes pakkusin mängu Saksamaa lauamängukirjastusele ABACUSSPIELE, kelle valikusse kuuluvad näiteks loomaaia ehitamisemäng Zooloretto, koostöö-kaardimäng Hanabi ja palju teised populaarsed kaardi- ja lauamängud.

Pakkumine sisaldas infot sihtgrupi, mängijate arvu, vanuse, komponentide kohta ning lühikest mängukirjeldust ja näidispilti.

Täpselt kolme kuu pärast (september 2012) saabuski e-postkasti kiri kirjastuse toimetajalt Matthias´elt, kes ütles, et nad on mängule ise prototüübi valmistanud, mänginud seda ning neile väga meeldis see lihtne, kuid kaval mehaanika ja nad sooviksid lepingu sõlmida. Sellele järgnes ka uudis, et kuulus lauamängude illustraator Michael Menzel teeks mängule illustratsioonid. Lepingusõlmimine läks libedalt ning Nürnbergi mänguasjade messil jaanuaris 2013 oligi kaardimängu esmaesitlus.

Nüüdseks on mängule tehtud mitmeid kordustrükke ning see on lokaliseeritud näiteks Venemaa turule, Tšehhi/Slovaki turule, Leedu/Läti/Eesti turule ning isegi Hong-Kongi turule ja mäng on siiani üpriski edukas ning toob toreda litsentsitasu iga poolaasta minu arveldusarvele! :)

Kokkuvõtteks - ei tasu pead norgu lasta ebaõnnestumistest – nad võivad viia palju suuremate õnnestumisteni!

Teilegi edu!

Disainiülessanne: Kabe

06.04.2017
Disainiülessanne: Kabe

Kabet oskate kindlasti kõik mängida!? Aga mida arvate kui kabenuppude alla oleks peidetud saladused - Hüppad üle vastase nupu, võtad ning vaatad selle alla - ja saad midagi või pead midagi tegema. 
Seekord mõelgegi välja, mis võiks kabenuppude all peidus olla! 
Tegevused võib tähistada näiteks erinevate sümbolitega.

Näide: 
Kabenupu all on kirjutatud "-1",mis tähendab tegevust "Loovuta 1 nupp". Kui ära võetud vastase nupu alt seda loed, pead mistahes enda nupu mängulaualt võtma ja vastasele andma. 

Kindlasti oodatud ka teistsugused ideed, mis Kabemängu muudavad! 

Ideed lisage siit!

Head disainimist!

Lauamängudisaini e-workshop: Prototüübi valmistamine

21.03.2017
 Lauamängudisaini e-workshop: Prototüübi valmistamine

Tööriistad:
Paber, pliiats, joonlaud, kustutuskumm, käärid, terav nuga.
Arvuti ja (värviline) laserprinter, arvutiprogrammid, etiketi paber, giljotiin mänguruutude lõikamiseks.

Kujundus:
Ära raiska liiga palju aega mängu välimusele – esialgu sobivad komponentidele suurepäraselt ikoonid, sümbolid ja clipart (googeldage) või lihtsalt tekst.

Kujundamiseks võid kasutada erinevaid arvutiprogramme: Word, Gimp, PhotoShop.
Mina kasutan aga sellist tasuta tarkvara nimega Nandeck. http://www.nand.it/nandeck/
See on küll spetsiaalselt mängukaartide kujundamiseks mõeldud programm, aga saab kasutada ka muude mängukomponentide kujundamiseks ja välja printimiseks.
Programmiga saab ka väga keerulisi tegevusi teha, kes vähegi programmeerimisest jagab ja viitsib nende manuaalist uurida.

Kaardid:
Kaartide tegemiseks võite kasutada kaardikilesid. http://www.gameguard.eu/
Sinna vahele saab torgata kaardi või kõvemast materjalist paberi ning ühele või mõlemale poole mängukaardiks kujundatud paberitüki. Sellisel kujul saab neid hästi segada, jagada ja mängida. Kui vaja midagi muuta, võta paberitükk kile vahelt välja – muuda või asenda. Kui mäng on valmis või arendusjärgust maas, saab kilesd kasutada järgmise prototüübi kaartide jaoks.

Teine võimalus: osta kontoritarvete kauplusest A4 etiketipaberit, kujunda programmis kaardid ja prindi välja. Lõika kujundused välja ning kleebi vanadele mängukaartidele.

Täringud:
Neid leiad kindlasti vanade lauamängukarpide seest. Kui ei leia, mine kaltsukatesse lauamänge otsima.

Kui su mäng vajab muid sümboleid täringukülgedele peale tavaliste täppide, kujunda need arvutis, pridi ja kleebi täringukülgedele või prindi välja paberist täring ning liimi küljed kokku.
Internetis on lugematul hulgal õpetusi, kuidas täringuid teha.
Näiteks: http://www.timvandevall.com/templates/printable-paper-dice-template/ ,

Saab ka kallimalt, graveerides sümbolid täringutele või teha need valmis suisa 3d-printeriga.

Mängulauad:
Jällegi, vaata kaltsukates ringi ja otsi vanu lauamänge! Nii mängulauad kui kui ka karbid sobivad suurepäraselt mängulaudade tegemiseks. Prindi kujundus välja, kleebi tervenisti või osade kaupa vanale mängulauale või karbikaanele (esiküljele! Sel juhul jäävad tagumised küljed sarnased) ning ongi mängulaud valmis.

Mängunupud, žetoonid, kujud, mündid jne.
Kasuta fantaasiat, käi poes lahtiste silmadega ringi ja võid leida palju toredaid ja odavaid asju, mida lauamängukomponentidena saaksid kasutada.
 
Ja kui esimene prototüüp valmis sai, proovi paar mänguvooru üksi! Kas sai mängida?
Tore! Siis võid seda testida pere ja sõpradega, seejärel ka võhivõõrastega!
Saada pilt oma prototüübist meile ka: goldmerk@gmail.com

Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas alustada

03.03.2017
Lauamängudisaini e-workshop: Kuidas alustada

Kui pähe on tulnud hiilgav lauamänguidee. Mõtled, mida Sa mängus teed, kuidas täringuid veeretad, nuppe liigutad ja vastased kavalate käikudega üle trumpad – lõbus! Lõpeta unistamine ja hakka prototüüpi valmistama!

Ideed on toredad! Paraku on ideid palju. Mul on peas sadu lauamänguideesid. Need võivad tunduda väga head ja sageli nii on, aga niikaua kuni need Su peas on, on nad väärt 0€. Sinu sõbra valmistatud inetu prototüüp on palju rohkem väärt kui idee Sinu peas. Mida kiiremini prototüübi valmis saad ja testima hakkad, seda kiiremini selgub, millega tegemist ning seda vähem oma aega raiskad! Tee joonised, mõtle kui palju ja milliseid komponente vajad ja alusta julgelt prototüüpimist.

Sageli on algajatel ka paranoia - mis siis saab, kui keegi varastab mu idee ära. Vastupidi – mida rohkem oma ideed teistele jagad ja esitled, prototüüpi testida lased, tagasisidet küsid, seda rohkem ta "Sinu" mänguks muutub. Ilma testimata Sa ei saa ka teada, kas su idee on hea.

Lauamängu jaoks on vaja erinevaid komponente. Soovitan esialgu saada hakkama võimalikult väheste kulutustega – esimesed prototüübid võivad tihti rännata prügikasti või nad kubisevad vigadest – hiljem võid ebavajalikud komponendid lihtsalt ära visata või uutega asendada.

Sageli vedeleb kaltsukates suureformaadilisi lauamänge, mis on võõrkeelsed (rootsi, saksa jne) ja milles sisalduvad mängulaud, palju mängukaarte, nuppe, täringuid ja muid põnevaid komponente – kõik see võib prototüüpide tegemiseks vajalikuks osutuda. Ka mängukarpe ei tasu ära visata, neid saab kasutada erinevate kõvemate mängutükkide tegemiseks. Tingige müüjalt välja soodus (eriti kui ostate mitmeid selliseid mänge)! Nii võib sageli saada imeodavalt mänge, milles palju vajalikku träni.

Koduseks ülesandeks on Sul teha lihtne kaardimängu prototüüp! Võtke valget paberit, lõigake välja kaardisuurused paberilehed ja kujundage (kirjutage tekst või sümbolid). 

Teema võib näiteks põhineda Sinu lemmikfilmil.
Kaartidel filmikarakterid, eriomadused või karakteri tugevus.
Kas tuleb hea idee? :)

Saada idee või foto oma esimestest mängudest: goldmerk@gmail.com
Osale mängudisainivõistluses: #BattleshipCompetition 

Järgmine kord prototüüpimise tööriistadest ja komponentidest.

Disainiülessanne: Laevade pommitamine

01.03.2017
Disainiülessanne: Laevade pommitamine

Vaata pakutud variante: facebooki kommentaaridest.

Ülesanne oli täiustada klassikalist laevade pommitamist - on selleks uus laev, mängureegel, mängunupp või hoopis midagi muud? Kõik vastused on õiged! Kõigi osalejate vahel valisin välja võitja, kes saab kingituseks endale 3 kaardimängu e-poest. Kui idee on sobilik ka tootmiseks, siis viime selle ka ellu! 

Võitjaks osutus Olari, kuna tal on mitmeid ideid, mida saaks kasutada:
Mootoriga laev(ad). Käigu ajal saab laeva liigutada 1 ruudu võrra/pöörata 90 kraadi.
- Seade mis muudab laeva ajutiselt selliseks, et mürsk läheb laevast läbi. Märkida laev(ad) (kõige suuremal kasutamine keelatud) millel see on ja 1 kord mängu jooksul võ
ib laeval seda kasutada kui enne käiku märk ära võtta (vastase järgmise käigu ajal on laev mürsule nö nähtamatu ja mürsk läheb vette).
- Kübersõda. Käigu ajal võib ühe ruudu olekut muuta - teha sinna rist või see kustutada (X korda mängu jooksul?).
- Teleportatsioon. Kaks laeva vahetavad kohad kui ruumi on (pöörata ei tohi). Piiranguna võib teatud arv kordi kasutada ja nt ühe käigu vahele jätta kui üks laev on kolmene.
- Radar. Saab nelja koosoleva ruudu kohta teada mis seal hetkel on (ei märgi ära ja võib piirata kasutuskordi).
- Sõjaline operatsioon. Jäetakse 1 käik vahele ja järgmine kord tehakse 2 erinevat käiku v.a. kübersõda mida võib 2 korda teha.
)
Lohutusauhinnad said: Signe, Mayro, Martin ja Getter-Agnes.

Palju õnne võitjatele!

Tegelikult on Laevade pommitamise baasil tehtud hulgim nii erinevaid mänge kui puzzlesid:
http://www.mountainvistasoft.com/variations.htm ja
https://boardgamegeek.com/forum/6765/battleship/variants 
ning ka veidi keerulisemaid strateegia-seltskonnamänge: https://boardgamegeek.com/boardgame/171131/captain-sonar


Näide 1: Meremiin
Mõlemad mängijad paigutavad ruudustikku ühe meremiini, suurusega 1x1 ruutu. Kes tabab vastase meremiini, peab loovutama ühe enda laeva koordinaadid vastasele.

Näide 2: Allveelaev
Mõlemad mängijad paigutavad ühe allveelaeva ruudustikku, suurusega 1x3 või 3x1 ruutu, kuid vaid  allveelaeva keskmine osa on vee peal. Kui vastane küsib esimesena koordinaadid veealusele ruudule, võid vastata "möödas". Vaid keskmisele laevaosale pihta saades, pead vastama "pihtas" ning alles seejärel saab tabada ka allveelaeva veealuste osade koordinaate.

Antud laeva mõtlesin ma välja ca 10 aastat tagasi, kui veel aktiivselt lauamängudisainiga ei tegelenud - niiet see oli üks mu esimesi lauamänguideesid. Loodetavasti annab see disainivõistlus tuule tiibadesse uutele Eesti lauamängudisaineritele! :)

Näide 3: Eesmärk on ümberpööratud ehk on hoopis vältida objektide tabamist - näiteks oled spioon, kes on vastase tagalas - objektid on erinevad sõjalised hooned.
Kui küsid koordinaadid ja vastane ütleb "mööda", peab ta ka ütlema, mitu hoone osa asub kõrvalasuvatel ruutudel - paned selle endale kirja. Kui mõni hoone on aga "pihtas-põhjas", siis hakkab hoone alarm tööle ja Sa pead mõne käigu (nii mitu korda kui suur hoone see on) veel tegema, et põgeneda. Kes esimesena kõigis hoonetes alarmi on tööle pannud on kaotaja.



Lauamängudisaini e-workshop: Sissejuhatus

14.02.2017
Lauamängudisaini e-workshop: Sissejuhatus

Kuidas saada heaks lauamängudisaineriks? Kuidas lauamängudega raha teenida? Kas lauamängude tegemisega võib rikkaks saada? Kuidas minu mängust võiks saaks uus hit-lauamäng?

Kindlasti on paljud algajad lauamänguloojad neid küsimusi endalt küsinud.

Proovingi siin e-workshopis nii nendele kui ka paljudele teistele küsimuste vastata ja nõuandeid jagada, kuidas päris oma mäng teha, seda arendada, pakkuda kirjastajatele või ise turule lasta ning kuidas hiljem jätkata. Suuri rahahunnikuid (vähemalt esialgu) ei maksa oodata, aga kui suudad oma sõpradele ja perele lahedaid mänguelamusi pakkuda on ju ka suurepärane!?

Algatuseks aga mõned soovitused küsimusele -
Kuidas saada heaks lauamängudisaineriks?

- Hakka aga julgelt pihta – tee esimene lihtne prototüüp valmis ja katseta! Esimesed mängud lähevad tavaliselt ikka aia taha, aga saad vähemalt vajalikke kogemusi.

- Mängi palju erinevaid mänge! Strateegimänge, peomänge, lastemänge, kaardimänge, bluffimänge (, mobiilimänge, arvutimänge) jne.jne. Mida rohkem mänge mängid, seda rohkem kogemusi ja ka ideid tekib, milliseid võimalusi saab disainiprotsessis kasutada.

Lauamängud on tavaliselt päris kallid. Vaata ringi kaltsukates – sealt võib leida päris lahedat kraami! Jälgi internetis oksjonite ja kuulutuste portaale. Kalimaid strateegiamänge osta sõpradega kamba peale.

- Maailma suurim lauamänguportaal on www.boardgamegeek.com: vaata sealt erinevaid mänge, loe ülevaateid, uuri mehaanikaid jne.

- Alusta olemasolevatele mängudele lisade disainimisega! Vali mõni mäng, mida tead või mis on ka teie enda kollektsioonis olemas ning mõelge, mis sellel puudu on või mida sellele saaks lisada. Mõned kaardid? Mänguruudukesed? Täringud? Tee valmis ja katseta!

- Kasuta lauamängude (või miks mitte ka videomängude) disainigeneraatoreid!
Näiteks: www.boardgamizer.com
http://www.streamingcolour.com/blog/game-idea-generator/
http://www.ludocraft.com/gigster/index.html

- Uuri lauamängumehaanikaid! Neid on palju-palju rohkem kui veereta-ja-käi (roll and move) ning kaardikäe haldamine (hand management). Uuri, mis mehaanikaid on kasutatad sulle tuttavates mängudes ja kuidas: https://www.boardgamegeek.com/browse/boardgamemechanic

- osale lauamängude tegemise võistlustel või korralda see ise sõpradega!

Kõik see paneb ajurakud tööle ja disainiideed peas idanema, kuni neist kasvavad viljakad puud ;)

Head lauamängude välja mõtlemist! 
Kõik küsimused lauamängude tegemise või materjalid oma loodud mängude kohta oodatud!